De drie reuzen in EIM: Wie is de GVR?

17-03-2021

Deze klanten gingen je al voor

De aankoop van Nuxeo door Hyland afgelopen maand zorgt ervoor dat er nu nog maar drie grote spelers zijn in de wereld van Enterprise Information Management (EIM) land. Alle andere spelers lopen qua omvang en kapitaal hierdoor ver achter. Wie van die drie gigantische bedrijven gaat ervandoor met de hoofdrol? Of anders gezegd, wie van de drie is de GVR?

EIM reus_Roald Dahl
bron: Uitgeverij De Fontein

Doordat ik deze vraag zo formuleer, kom ik eigenlijk als vanzelf uit bij de bestseller van kinderboekenschrijver Roald Dahl, ‘De GVR’. De Grote Vriendelijke Reus, is de enige reus in Reuzenland die goed is voor de mens en graag vrienden wil zijn met gewone mensen en kinderen. Het boek is een echte aanrader om voor te lezen of alsnog stiekem zelf te lezen. Zo fantasievol geschreven zodat je er helemaal in op gaat.

EIM-wereld

Als je de karakters van de diverse reuzen uit het boek vergelijkt met de grote spelers in het EIM en Content Services landschap dan zie ik wel wat overeenkomsten. Nadat Hyland eerst Alfresco al had gekocht hebben ze nu dus ook Nuxeo aan hun software portfolio toegevoegd. De Content Services van de EIM-wereld is zo weer een stukje kleiner geworden. Niet in het aantal gebruikers of in de hoeveelheid data die men zo kan opslaan. Het is juist kleiner geworden in het aanbod van het aantal grote wereldwijde leveranciers.

Open source oplossing

Tot een paar jaar geleden was Alfresco nog het grootste ‘open source’ platform dat beschikbaar was voor EIM. Ook al was het grootste deel van deze Alfresco implementaties gebaseerd op de duur betaalde versie van Alfresco, er was nog steeds een ‘gratis’ versie waar best wat mee kon. Met de verkoop van Alfresco aan een investeringsmaatschappij ging dat concept dan ook snel de deur uit. Met als resultaat dat de ‘gratis’ versie echt alleen bedoeld was om mee te spelen.

Vanaf dat moment was Nuxeo plots de grootste en meest uitgebreide ‘open source’ oplossing binnen EIM. Maar daar zagen we de laatste jaren toch ook wel weer veel verandering in komen. Met als gevolg dat steeds meer en meer functies niet meer beschikbaar waren in de ‘gratis’ versie. Ze waren alleen nog maar verkrijgbaar wanneer het dure support werd afgenomen.

Drie overheersende EIM-reuzen

Nu zijn beide producten onderdeel van de Hyland familie. Daarmee neemt Hyland dezelfde route die OpenText ook heeft genomen met de aankoop van Hummingbird (eDocs) en Documentum. In EIM zien we hierdoor dat er eigenlijk nog maar drie grote spelers overblijven.  Microsoft, OpenText en Hyland. Alle andere spelers zijn nu toch echt significant veel kleiner. Ieder bedrijf dat over Content Services/EIM nadenkt zal uiteindelijk op een of twee van deze drie EIM-reuzen uitkomen. Juist ook als men hierin bepaalde garanties voor de toekomst verwacht. Zoals bijvoorbeeld de snelheid van uitbreidingen.

Uitdagingen

Maar wat vinden wij daar dan van? Als zeer ervaren EIM-experts is dit wel een spannende zet. We hebben gezien dat bij OpenText, de aankoop van een extra product, grote uitdagingen met zich meebrengt. Pas nu, vier jaar na dato dat Documentum is gekocht, zien we dat het product zich goed en volwassen heeft genesteld in de OpenText familie. En dit is niet gegaan zonder een slag of stoot. Dit komt simpelweg door het feit dat Documentum een zeer grote klantenbase heeft.  Een klantengroep die zeer gehecht is aan het product. Voor Alfresco geldt iets soort gelijks als voor Documentum. Niet zoveel klanten en historie, maar ten opzichte van Hyland voldoende kracht qua grootte om een vuist te maken.

Ranking in Gartner

Voor Nuxeo wordt het veel lastiger. Ondanks veel lovende kritieken, een indrukwekkende visie en een mooie ranking op Gartner. Nuxeo heeft gewoon niet zo veel klanten. In een recente vraag van mij naar het aantal klanten binnen de Benelux in data science kreeg ik dit overzicht te zien.

EIM klantenbase
En deze aantallen waren gelijksoortig door heel Europa. Het is dus een uitdaging om belangrijk genoeg te blijven in de zeer Amerikaanse en commercieel harde organisatie van Hyland. Wat gebeurt er met hun ranking in Gartner? We zagen dit jaar dat OpenText plots wat naar beneden zakte. In aantal gebruikers en visie omdat het maar een van de vier producten mocht laten meedoen aan de test. Alleen xECM en niet Documentum, Content Suite of eDocs. Daarom zal dit nu voor Hyland ook een uitdaging worden. Misschien moet Gartner hun strategie om maar één product toe te laten per bedrijf maar eens heroverwegen.

Wie is nu de GVR in EIM?

Om nu te gaan bepalen wie van de drie grote EIM-reuzen, de GVR is, zal ik hun karakters in deze EIM wereld eens even uiteenzetten. Op het eerste gezicht lijkt Microsoft de GVR. Iedereen gebruikt het. En nog veel ook. Het is niet meer weg te denken uit het bedrijfsbeeld. Maar het is toch ook een stille moordenaar. Want veel bedrijven zien stilletjes en ongemerkt hun chaos van documentenbeheer steeds groter worden. De informatiehoop blijft maar groeien. En het opgestelde governance model (als het er al is) wordt bijna door iedereen maar redelijk goed gevolgd. En dan plots na een jaartje of drie is het totale chaos. Er kan niets meer gevonden worden. Vele documenten staan er meerdere keren in. Niemand weet welke de juiste versie is.

OpenText is een Canadees bedrijf en dat zijn toch zulke vriendelijke mensen. Vraag je dat maar eens af? Documentum is in mijn mening zeer zeker veruit het beste en meest betrouwbare Content Services product in de markt. Maar dat maakt OpenText nog geen vriendelijke reus. De twee grote leiders: Mark Barrenechea en Muhi Majzoub hebben een hele duidelijke eigen visie. Daar wijken ze niet snel van af. Met als gevolg dat de inbreng van klanten en partners wordt gewaardeerd, maar of er veel door veranderd, is de vraag.

En dan als laatste, gigant Hyland. Dat bestaat nu toch voor een groot deel van hun huidige klantenbase, uit mensen die Open Source hoog in het vaandel dragen? Dat is zeker wel waar, maar de investeringen die nu gedaan zijn, zullen de komende drie tot vijf jaar moeten worden terugverdiend. En dat gaat niet gebeuren met mooie ‘Open source’ producten die in de basis gratis zijn. Om Hyland commercieel tot een succes te maken, zal het roer om moeten. En bij dit in Ohio gevestigde bedrijf zijn ze niet bang om hierdoor te veranderen. Ze zijn niet bang om hiervoor harde keuzes te maken.

Het plot in het EIM verhaal

Misschien zijn er dus nog geen echte GVR’s in de wereld van EIM. Het is wel duidelijk dat er drie grote reuzen in EIM zijn. Die samen het gehele EIM-speelveld bepalen. Met ieder een eigen opdracht. Hyland heeft de komende drie á vier jaar een hele grote kluif aan het vinden van een bepaalde synergie en rust in hun nieuwe reuzenlichaam. Om dan toch te overleven, ben ik benieuwd wat er met Box gaat gebeuren? Blijft men als Don Quixote vechten tegen windmolens? Wie o wie gaat deze nu eindelijk verlossen uit hun eenzame bestaan? Wie zorgt ervoor dat zij als David de 3 Goliaths verslaat? Als Box mee wil doen in dit spel, zal er uiteindelijk toch ook een koper moeten worden gevonden. Bepaalt dit dan wie de GVR wordt in EIM? Wordt een sprookje dan toch ook werkelijkheid. We blijven het op de voet volgen.

id=”25940″][/contact-form-7]

Meer weten over EIM?

Lees onze andere blogs

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Ontdek onze QSEH Star