Afgelopen week mocht Informed Group eindelijk weer een bijdrage leveren aan het schoolprogramma Digitale Vaardigheden van JINC. Dit keer kregen CEO Jeroen Jansen en senior consultant Firdous Hassankhan de eer om kinderen te enthousiasmeren voor informatietechnologie. Samen met de kinderen uit groep 5 en 6 van de Einsteinschool te Amsterdam hebben we het gehad over Plastic Soup en Algoritmes. Op die manier hebben we laten zien hoe je een probleem analytisch benaderd en stapsgewijs als een computer oplost.
JINC helpt jongeren op weg naar werk
JINC is de landelijke non-profit organisatie die kansarme kinderen op weg helpt naar een goede toekomst. Naast een financiële ondersteuning brengen we als partner graag onze kennis en enthousiasme over van de kansrijke ICT-sector. Zodat jongeren uit wijken met een sociaaleconomische achterstand op weg worden geholpen naar een goede start op de arbeidsmarkt.
Inspirerend lesprogramma
Om de kinderen te enthousiasmeren hadden we een toegankelijk en inspirerend lesprogramma opgesteld. De volgende onderwerpen kwamen aan bod:
- Wat houdt Plastic Soup in?
- Wat gebeurt er met de zeeën en oceanen?
- Hoe voorkom je vervuiling?
- Wat zijn algoritmes?
- Ontwerpen van een eigen robot met algoritmes
Veel interactie met de leerlingen
Onze senior EIM-consultant Firdous Hassankhan: “Ik vond het een geweldige ochtend. De interactie tussen mij en de leerlingen gaf mij enorm veel plezier en voldoening. Ik kon de kinderen op een speelse manier kennis laten maken met het fenomeen algoritme. Dit deed ik door middel van een knutseloefening, waarbij de leerlingen op eigen kracht een robot ontwierpen.
Het doel van de opdracht was om de leerlingen bewust te maken van ‘plastic soup’. De eindresultaten mochten er zijn. Alle inspanningen leverde tot mijn eigen verbazing verrassend mooie en creatieve kunstwerken op. Dit laat zien dat kinderen van nature over veel creativiteit beschikken en soms op verrassende wijze met out of the box oplossingen komen. Ik hoop dat ik de kinderen heb kunnen inspireren en motiveren. Om enerzijds bewuster met het milieu om te gaan en anderzijds door het bijbrengen van algoritmes. Ik kijk uit naar het vervolg hiervan. Want tijdens de volgende les gaan we een stap verder en leren we de kinderen te programmeren.”
Kansrijke ICT-sector
We hebben wederom enorm veel plezier gehad met een groep enthousiaste, creatieve en leergierige kinderen. Als JINC-partner vanuit het bedrijfsleven hebben we ze meegenomen in de mogelijkheden van de digitale wereld. Met als doel om kinderen te inspireren voor de kansrijke ICT-sector.