Op z’n kop ziet de wereld er anders uit

25-01-2021
Op z'n kop

Deze klanten gingen je al voor

Je zult wel zeggen: ja duh dat weet toch iedereen? Daar is geen speld tussen te krijgen. Zelfs kleine kinderen weten het en maken er vooral veel plezier mee. Wij, volwassen, kijken alleen niet zo veel meer in die houding de wereld in. Hoewel, de afgelopen elf maanden zijn we daar helaas wel toe gedwongen. Nu stonden wij niet ondersteboven naar de wereld te kijken. De wereld zelf stond in een keer op zijn kop. Alles wat zo vanzelfsprekend was, is dat niet meer. Het vraagt van ons om met een nieuwe blik naar de wereld te kijken. Zoals naar wat er wel kan. Oftewel hoe realiseren we nu oude doelen op een nieuwe manier?

Technologie

De sleutel daarin ligt naar mijn mening niet in technologie. Wij zijn die sleutel. Jij. Ik. Je collega. Of misschien wel jouw leidinggevende. En zo kan ik nog wel even verder gaan. Voor de techneuten onder ons, techniek is natuurlijk enorm belangrijk. Wees maar niet bang, dat blijft heel hard nodig. Het moet zelfs naar nog grotere hoogten worden gestuwd. Ik geloof in verdere ontwikkeling van low code. Dit is nodig om het tempo van verandering bij te benen. Daarnaast geloof ik in de kracht van kunstmatige intelligentie. Echter, laten we eerst machine learning goed onder de knie krijgen. Concluderend, in al die nieuwe technologieën ligt niet de sleutel tot de oplossing.

Waar geen wil is, is geen weg

Kijk naar het gezegde ‘waar een wil is, is een weg’. We weten dat we de betekenis niet in elke situatie zo letterlijk moeten nemen. Toch zit er een kern van waarheid in. Want de omgekeerde versie is minsten zo treffend: waar geen wil is, is geen weg. Dat is misschien nog wel een groter probleem dan we ons realiseren. Neem mezelf als voorbeeld. Ik was obese. Geen corona-kilo’s, maar kilo’s die ik al jaren met me mee sleepten. Dat wist en zag ik. Nog afgezien van de weegschaal, die net zoals mijn vrouw, me er vaak op wees. Kortom, tijd voor verandering, toch? Echter die was er niet. Er was namelijk geen wil. Dus ook geen weg uit deze situatie. Niks zat me in de weg en ik had nergens last van. Daarbij komt ook dat er geen APK bestaat voor mensen, dus was er geen aanleiding voor verandering.

Tijd voor verandering

Omdat er ineens een aanleiding was, volgde een kleine APK. Het oordeel laat zich raden: ‘Meneer, uw bloeddruk, uw cholesterol en uw glucose waarden zijn te hoog. Daar moet wat aan gedaan worden. U bent te jong voor diabetes type twee.’ Pats. Boem. Au. Ik kan niet zeggen dat ik dit niet wist. Alleen weten (verstand) en er iets aan doen (handelen) zijn verschillende grootheden. Na dit nieuws stond mijn wereld op z’n kop. Het zag er opeens heel anders uit. Momenteel is er een wil en dus een weg. De eerste resultaten zijn bemoedigend. Mijn verandering is ingezet en de volgende uitdaging is om dit mijn nieuwe normaal te laten zijn. Je vraagt je vast af waarom ik dit met jou deel in mijn blog?

Vind je wil om de digitale transformatie een weg te geven

Er is een parallel te trekken tussen mijn persoonlijke verhaal en hoe de gemiddelde organisatie om gaat met haar informatie. Als specialist op het gebied van Enterprise Information Management kan ik die organisaties allemaal uitleggen waarom ze beter moeten zorgen voor hun informatie. Net zoals mijn vrouw mij probeerde uit te leggen beter op mijn gewicht te letten. Zoals ik wist over mijn te dik zijn, weten organisaties ook goed hoe het is gesteld met hun informatie. Deze ondernemingen weten dat het beter moet. En dat dit bovendien veel voordelen oplevert. Alleen is er geen wil en dus geen weg. Natuurlijk hoor ik je zeggen: we willen wel, maar… weinig budget? Geen beschikbaarheid bij IT? Nauwelijks veranderbereidheid bij de gebruiker? Vul de excuses maar in. Ik herhaal: geen wil.

Waarom wil je beter voor je informatie zorgen? We roepen met z’n allen dat we op reis zijn. Op weg naar de digitale transformatie. En dat terwijl er eigenlijk maar weinig organisaties daadwerkelijk aan het transformeren zijn. Vaak gaat het over het digitaal maken van papier en bestaande processen. Echter na een transformatie zou je het origineel niet meer moeten herkennen. Het is een proces waarbij de papieren input is veranderd in digitale input. Met als gevolg dat het is gedigitaliseerd. Maar nog niet getransformeerd.

Op afstand werken

De APK waar ik het over had, kent zijn parallel ook in de COVID-19 pandemie. Opnieuw een situatie waarbij de wereld op zijn kop staat. Lockdown. Weg zijn onze zekerheden. Niet meer op kantoor werken en zeker niet meer op vaste werktijden. We werken onze acht uren ergens tussen 7:00 en 22:00 uur. Zorgen tussendoor voor kinderen, huisdieren en onze ouders. In onze eerder verschenen artikelen van onder andere Jeroen Jansen is al te lezen welke problemen dat met zich mee brengt. Over het op afstand werken met digitale informatie. Bedrijven die daarin succesvol zijn en blijven, zijn niet alleen de bedrijven die dit al op orde hadden. Het zijn juist die ondernemingen die zich meteen aanpassen en zich telkens opnieuw uitvinden.

Praktisch inzicht

Bij Blokker laten ze goederen vanuit de lokale winkel bij je thuis bezorgen door de lokale medewerker. Ik vind dat een prachtig voorbeeld van jezelf opnieuw uitvinden. Bezorgdiensten kunnen het werk niet meer aan. Medewerkers kunnen niet in de winkel werken. Maar wel daar iets ophalen en bij jou thuis bezorgen. Briljant bedacht. En dan de Action. ‘Artikelen kunnen bij heropening alsnog worden geruild. Online bestellen is helaas niet mogelijk. Wij hopen u snel weer in onze winkels te mogen ontvangen. Houd onze website in de gaten voor verdere updates’. Ik zie een bedrijf dat zich niet heeft aangepast. Nu hebben heel veel Nederlanders de afgelopen maanden thuis de boel eens goed opgeruimd waarbij de spullen van Action zeer goed van pas zouden komen. Ik zie dus een bedrijf die de boot faliekant gemist heeft.…

Terug naar de kern. Heel veel bedrijven hebben inmiddels hun werkwijze aangepast. Zodat medewerkers van huis uit kunnen werken. Perfect? Nee, zeker niet. Goed genoeg? Onder deze moeilijke omstandigheden wel. Niet als definitief eindresultaat.

Onder druk wordt alles vloeibaar

Het is januari 2021. We leven in een bijzondere tijd. De wereld staat nog steeds op zijn kop. De economie staat op veel plekken stil. De druk op ondernemend Nederland neemt toe. En onder deze druk blijken dingen mogelijk die voorheen ondenkbaar waren. Thuiswerken: het kan. Sterker: het moet! Managers moeten managen op resultaat in plaats van aanwezigheid. Omdat de medewerker thuis zit. Maar een goed zaaksysteem waar het om doelen en tijdigheid draait is er niet. Met de beste bedoelingen proberen medewerkers om de tent draaiende te houden. En daarbij delen ze informatie op de voor hen meest gemakkelijke manier. Zonder goed zaaksysteem, zonder goed informatie systeem.

Digitale transformatie

Wanneer je even afstand neemt, kom je dankzij deze vreselijke pandemie tot de kern van de wil die nodig is voor een succesvolle digitale transformatie. Die wil die de weg mogelijk maakt. Voor elke organisatie is die wil alleen net even anders. Zeg eens eerlijk, zit ik er ver naast als het gaat om de wil om te overleven? Hoe wil je overleven in de digitale wereld? Of we nu thuis of op kantoor werken? Dit kan simpelweg niet zonder processen die worden ondersteund met een zaaksysteem. Je kan niet zonder informatie dat onder controle staat van een informatiesysteem. Hoe doe je dat dan? Het antwoord is eenvoudig. Dit doe je met behulp van processen die zijn getransformeerd met digitale ingangen en digitale uitgangen. Met transparantie daartussen.

Passievol

Als de wereld op z’n kop staat, zie je alles anders. Wil je bijvoorbeeld voor informatie echte oplossingen creëren? Wil je hiervoor bovendien samenwerken met passievolle mensen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag met een succesvolle digitale transformatie.

id=”25940″][/contact-form-7]Meer weten over jouw digitale transformatie?

Lees onze andere blogs

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Ontdek onze QSEH Star