Informed Group heeft KLM een gebruiksvriendelijk informatiecentrum op basis van SharePoint Foundation 2013 geleverd

Ieder jaar vervoert KLM ruim 25 miljoen passagiers. Ongeveer driekwart daarvan gebruikt Schiphol Airport, de thuishaven van KLM, als overstappunt. Het aantal overstappers dat Schiphol gebruikt om op weg naar hun bestemming van vliegtuig te wisselen groeit. Voor andere passagiers vormt Schiphol het punt van vertrek of aankomst.

Samen met Air France bevindt KLM zich in de voorste linies van de Europese luchtvaart. Met de insteek van betrouwbaarheid en een gezonde dosis Hollandse pragmatiek bieden 32.000 KLM-medewerkers hun klanten innovatieve producten en een veilige, efficiënte en servicegerichte werkwijze. Met een proactieve blik op duurzaamheid. Customer Insight is de naam van de KLM-divisie die verantwoordelijk is voor de klantgerichte benadering van KLM. Deze levert de benodigde hulpmiddelen, personeelsrichtlijnen voor omgang met klanten en evaluatierapporten ten aanzien van het effect van hun werkzaamheden en de klanttevredenheid.

Meer informatie?

    Volledige naam

    Zakelijk e-mailadres

    Vraag

    De divisie Customer Insight levert heel veel informatie. Deze informatie kwam echter nogal versnipperd over en werd inefficiënt gedeeld. Maandelijks werd per e-mail gerapporteerd. Als gevolg van bovenstaande problemen was er veel tijd gemoeid met het delen van informatie en bewerkstelligen dat de nieuwste informatie altijd op de gewenste tijd en plaats arriveerde. Voor een efficiëntere omgeving was een intern informatiecentrum nodig. Omdat KLM al gebruik maakt van een SharePoint Foundation 2013 platform was de keuze voor dat platform logisch. SharePoint Foundation kent echter aanzienlijke beperkingen vergeleken met andere SharePoint omgevingen. Verder heeft KLM Internet Explorer 8 als standaard browser, maar biedt wel de mogelijkheid om ook andere soorten browsers te installeren. Met andere woorden: hoe zorgen we voor een oplossing die uiteenlopende browsers ondersteunen, inclusief oudere browsers als Internet Explorer 8, met alle bijbehorende beperkingen?

    Wat bovendien een uitdaging was, was het feit dat de afdeling die had gevraagd om een Customer Insight informatiecentrum helemaal geen ervaring had met het gebruik van een platform zoals SharePoint. Ten slotte wisten ze niet precies hoe een informatiecentrum op een SharePoint platform eruit zou kunnen zien. Om dit project tot een succes te maken was dan ook eerst advies nodig over de beste werkwijze bij het implementeren van een project op SharePoint Foundation.

    Oplossing

    Om deze uitdagingen het hoofd te bieden en uiteindelijk een site te creëren die volledig aan de verwachtingen voldeed, werd het project op basis van een agile aanpak uitgevoerd. Tijdens het proces ontstonden namelijk nieuwe inzichten en feedback van gebruikers, die resulteerden in een veelheid van verbeteringen en toevoegingen. Met als resultaat een nog completer product.

    Tot de geïmplementeerde toevoegingen behoorden maatwerk filteropties voor een betere gebruikerservaring. Verder werd een klant-specifiek thema ontworpen en vervaardigd voor grotere herkenbaarheid bij gebruikers. En uiteraard ondersteunen alle oplossingen de hele diversiteit aan browsers, te beginnen bij Internet Explorer 8 tot aan de laatste versies van Firefox en Chrome.

    Met behulp van best practices – slim gebruik van de beschikbare configuratieopties zonder functionaliteitsverlies – konden we de beperkingen van SharePoint Foundation omzeilen.

    Resultaat

    Om de klant een ervaring te bieden waarin hij echt centraal staat, heeft KLM nu een intern communicatiekanaal waarin alle medewerkers op een gestructureerde manier data verzamelen over hoe een dergelijke klantervaring tot stand kan komen. Het gebruiksvriendelijke informatiecentrum op basis van SharePoint Foundation 2013, biedt aan de voorkant een voor de gebruikers makkelijke interface om bovendien meer inzicht uit data te halen. Omdat de communicatie dankzij onze oplossingen nu makkelijker verloopt en minder tijdrovend is geworden, heeft KLM zijn organisatie meer efficiënt en kosteneffectief gemaakt.

    “Informed Group heeft het vermogen om op een professionele manier tijdig en conform planning te leveren. Alle werkzaamheden werden in nauw overleg en met oog voor de belangen van de klant uitgevoerd. Hiermee bewijst Informed Group een zeer betrouwbare partner te zijn.”

    FERRY MARQUENIE
    Projectleider bij KLM Information Services

    Klantverhalen

    Bestuursdienst Amsterdam

    Lees Meer

    Intergouvernementeel

    Lees Meer

    P-Direkt

    Lees Meer

    KLM

    Lees Meer

    ONZE OPLOSSINGEN

    Consultancy

    Totaaloplossingen

    Oplossingen

    Producten

    Trainingen

    Blog