Dat heeft onze CEO Jeroen Jansen samen met manager consultancy services Martijn van Doesselaar en senior EIM consultant Firdous Jahangier deze week uitgelegd aan leerlingen van groep 5 en 6 tijdens hun eerste les ‘Digitale Vaardigheden’. Vanuit het project Digitale Vaardigheden is deze les opgezet door JINC. JINC is een non-profitorganisatie die jongeren helpt op weg naar werk.
“JINC zorgt voor kansengelijkheid voor jongeren. Om dat te bereiken, helpt JINC kinderen van 8 tot 16 jaar aan een goede start op de arbeidsmarkt. Via het JINC-programma maken ze kennis met allerlei beroepen, ontdekken ze welk werk bij hun talenten past en leren ze solliciteren,” aldus Hanne van der AA, projectondersteuner bij JINC waarmee we dit project hebben opgepakt.
Computertaal, algoritmes en programmeren
Vanuit deze samenwerking hebben we leerlingen van basisschool ‘De Schakel’ in Utrecht kennis laten maken met computertaal, algoritmes en programmeren. Ieder kind heeft talent. Daarom strijdt JINC samen met bedrijven en scholen voor een samenleving waar je achtergrond niet je toekomst bepaalt. Als partner uit het bedrijfsleven helpen we heel graag leerlingen te leren omgaan met digitalisering en kennis te maken met én enthousiast te raken over de IT-sector. “Zo bijzonder om te zien dat kinderen vanuit hun spontaniteit en creatief denkvermogen slimme vragen aan ons durfden te stellen. Een waardevolle toevoeging op ons dagelijkse werk,” aldus Firdous Jahangier.
JINC helpt jongeren op weg naar werk.
JINC organiseert haar programma samen met het onderwijs en ruim 450 partners uit het bedrijfsleven. Informed Group is er daar een van. Jeroen Jansen: “Onze financiële steun en professionele expertise zijn onmisbaar. Maar nog mooier is dat we er iets waardevols voor terug krijgen: de kans om een verschil te maken in het leven van deze kinderen én de kans om onze binding met de maatschappij te versterken”. “We hebben erg veel lol gehad met een groep zeer enthousiaste kinderen die ongelofelijk fanatiek waren. We hebben ze meegenomen in de mogelijkheden van de digitale wereld. Aan de hand van heel praktische voorbeelden hebben we ze geleerd over de manier waarop computers en robots denken,” aldus Martijn van Doesselaar.