Je zult wel zeggen: ja duh dat weet toch iedereen? Daar is geen speld tussen te krijgen. Zelfs kleine kinderen weten het en maken er vooral veel plezier mee. Wij, volwassen, kijken alleen niet zo veel meer in die houding de wereld in. Helaas zijn we de afgelopen elf maanden daar wel toe gedwongen. Nu stonden wij niet ondersteboven naar de wereld te kijken, maar de wereld zelf stond in een keer op zijn kop. Alles wat zo vanzelfsprekend was, is dat niet meer. Het vraagt van ons om met een nieuwe blik naar de wereld te kijken. Naar wat er wel kan. En hoe we de oude doelen op een nieuwe manier kunnen realiseren.

Technologie

De sleutel daarin ligt naar mijn mening niet in technologie. Die sleutel dat zijn wij. Jij. Ik. Je collega. Je leidinggevende. En zo kan ik nog wel even verder gaan. Voor de techneuten onder ons: natuurlijk is techniek enorm belangrijk. Wees maar niet bang, dat blijft heel hard nodig en moet naar nog grotere hoogten worden gestuwd. Ik geloof in verdere ontwikkeling van low code om het tempo van verandering te kunnen bijbenen. Ik geloof in de kracht van kunstmatige intelligentie. Maar laten we eerst machine learning goed onder de knie krijgen. En toch ligt daarin niet de sleutel tot de oplossing.

Waar geen wil is, is geen weg

Kijk eens met een kwinkslag naar het gezegde ‘waar een wil is, is een weg’. We weten dat we de betekenis niet in elke situatie zo letterlijk moeten nemen. En toch zit er wel een kern van waarheid in. Want de omgekeerde versie is minsten zo waar: waar geen wil is, is geen weg. En dat is misschien nog wel een veel groter probleem dan dat we ons realiseren. Ik zal dat illustreren aan de hand van een persoonlijke situatie die we vast allemaal herkennen. Ik was obese. Veel te zwaar. Met een BMI groter dan dertig. En dat waren geen Corona-kilo’s. Nee, deze kilo’s sleepte ik al tientallen jaren met me mee. Ik wist het. Ik zag het. De weegschaal zei het. Mijn vrouw wees me er met regelmaat fijntjes op, dat het zo niet moest blijven. Kortom, je zou verwachten dat er meer dan genoeg aanleiding was voor verandering. Maar nee. Die was er niet. Er was geen wil. En dus geen weg uit deze situatie. Elk weldenkend mens zou zeggen: dat moet je toch willen? Nou nee. Die buik zat me niet in de weg. Die hoorde bij mij. Ik had ook nergens last van. Althans niet merkbaar. En omdat we in Nederland voor mensen geen APK hebben waardoor je de spreekwoordelijke vinger aan de pols houdt, was er geen aanleiding om iets te veranderen. Uiteraard heb ik zo nu en dan wel een poging gedaan (dieet, sportschool), maar zonder succes.

Die aanleiding is er inmiddels wel en dus was er ook tijd voor een kleine APK. Het oordeel laat zich raden: ‘Meneer, uw bloeddruk, uw cholesterol en uw glucose waarden zijn te hoog. Daar moet wat aan gedaan worden. U bent te jong voor diabetes type twee.’ Pats. Boem. Au. Ik kan niet zeggen dat ik dit niet wist. Natuurlijk. Ik wist dat ik risico nam met mijn levensstijl. Maar weten (verstand) en er iets aan doen (handelen) zijn verschillende grootheden. En om er nog maar één in te gooien: het vlees is zwak. Of moet ik zeggen: de drop, de borrelnootjes, de ontbijtkoek, het gebak en de Quarter Pounder te lekker! Na dit nieuws stond mijn wereld op z’n kop. Het zag er opeens heel anders uit. Vandaag de dag is er een wil en dus een weg. De eerste resultaten zijn bemoedigend. De verandering is ingezet en de volgende uitdaging is om dit mijn nieuwe normaal te laten zijn. Je vraagt je vast af waarom ik dit met jou deel in mijn blog?

Vind je wil om de digitale transformatie een weg te geven

Er is een grote parallel te trekken tussen mijn persoonlijke verhaal en hoe de gemiddelde organisatie om gaat met haar informatie. Als specialist op het gebied van Enterprise Information Management kan ik die organisaties allemaal uitleggen waarom ze beter moeten zorgen voor hun informatie. En net als mijn vrouw dat bij mij deed, zal ik daarmee geen resultaat boeken bij de organisaties. Uitzonderingen daargelaten.

En net als ik dat wist over mijn gewicht, weten die organisatie ook zeer goed hoe het gesteld is met hun informatie. Ze weten dat het beter moet. Ze weten dat als ze het beter doen, er heel veel voordelen zijn op te noemen. Maar er is geen wil en dus geen weg. Natuurlijk hoor ik je zeggen: we willen wel, maar… geen budget? Geen beschikbaarheid bij IT? Geen veranderbereidheid bij de gebruiker? En vul de excuses maar in. Ik herhaal: geen wil. Waarom wil je beter voor je informatie zorgen? We roepen met z’n allen dat we op reis zijn. Op weg naar de digitale transformatie. En dat terwijl er eigenlijk maar weinig organisaties daadwerkelijk aan het transformeren zijn. Vaak gaat het over het digitaal maken van papier en bestaande processen. Maar na een transformatie zou je het origineel niet meer moeten herkennen. Een proces waarbij de papieren input digitale input is geworden, is gedigitaliseerd. Niet getransformeerd.

De APK waar ik het over had, kent zijn parallel ook in de COVID-19 pandemie. Pats. Boem. Au.
De wereld staat op zijn kop. Lockdown. En weg zijn onze zekerheden. Niet meer op kantoor werken en zeker niet meer op de standaard werktijden. We werken onze acht uren ergens tussen 7:00 en 22:00 uur en zorgen tussendoor voor kinderen, huisdieren en onze ouders.

In de eerder verschenen artikelen van onder andere Jeroen Jansen is al te lezen welke problemen dat allemaal met zich mee brengt als het gaat over het werken met informatie. Over het op afstand werken met digitale informatie. Bedrijven die daarin succesvol zijn en blijven, zijn niet alleen de bedrijven die dit al op orde hadden. Het zijn ook de bedrijven die zich meteen aanpassen, zich telkens opnieuw uitvinden.

Even tussendoor: Bij Blokker laten ze goederen vanuit de lokale winkel bij je thuis bezorgen door de lokale medewerker. Ik vind dat een prachtig voorbeeld van jezelf opnieuw uitvinden. Bezorgdiensten kunnen het werk niet meer aan. Medewerkers kunnen niet in de winkel werken. Maar wel daar iets ophalen en bij jou thuis bezorgen. Briljant bedacht. En dan de Action. ‘Artikelen kunnen bij heropening alsnog worden geruild. Online bestellen is helaas niet mogelijk. Wij hopen u snel weer in onze winkels te mogen ontvangen. Houd onze website in de gaten voor verdere updates’. Ik zie een bedrijf dat zich niet heeft aangepast. Nu hebben heel veel Nederlanders de afgelopen maanden thuis de boel eens goed opgeruimd waarbij de spullen van Action zeer goed van pas zouden komen. Ik zie dus een bedrijf die de boot faliekant gemist heeft.…

Terug naar de kern. Heel veel bedrijven hebben inmiddels hun werkwijze aangepast zodat medewerkers van huis uit kunnen werken. Perfect? Nee, zeker niet. Goed genoeg? Onder deze moeilijke omstandigheden wel. Niet als definitief eindresultaat.

Onder druk wordt alles vloeibaar

Het is januari 2021. We leven in een bijzondere tijd. De wereld staat op zijn kop. De economie staat op vele plekken grotendeels stil. De druk op ondernemend Nederland neemt als maar toe. En onder deze druk blijken opeens zaken mogelijk die voorheen ondenkbaar waren. Thuiswerken: het kan. Sterker: het moet! Managers moeten managen op resultaat in plaats van aanwezigheid want de medewerker zit thuis. Maar een goed zaaksysteem waar het om doelen en tijdigheid draait is er niet. Met de beste bedoelingen proberen medewerkers om de tent draaiende te houden. En daarbij delen ze informatie op de voor hen meest gemakkelijke manier. Zonder goed zaaksysteem, zonder goed informatie systeem.

Wanneer je even afstand neemt, kun je dankzij deze vreselijke pandemie komen tot de kern van de wil die nodig is voor een succesvolle digitale transformatie. Die wil die de weg mogelijk maakt. De wil die voor elke organisatie net even anders kan worden geformuleerd. Maar zit ik er ver naast als het gaat om de wil om te overleven? Wil je overleven in de digitale wereld of we nu thuis of op kantoor werken? Dan kan je dat niet zonder processen die worden ondersteund met een zaaksysteem. Je kan niet zonder informatie dat onder controle staat van een informatie systeem. Hoe doe je dat dan? Heel eenvoudig, dat doe je in processen die zijn getransformeerd met digitale ingangen en digitale uitgangen. Met transparantie daartussen.

Passievol

Als de wereld op z’n kop staat, zie je alles anders. Wil je voor informatie echte oplossingen creëren? En wil je hiervoor samenwerken met passievolle mensen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag

Meer weten over jouw digitale transformatie?
  • Op z'n kop

About the Author: Ed Steenhoek

Avatar
Ed is manager van de Business Solutions van Informed Group en neemt vanuit die rol deel aan het Management Team. Hij is tevens lid van het Leadership Team, de technische denktank van Informed Group. Daarnaast is Ed een zeer gewaardeerd lid van de AIIM Leadership Council.

Deel dit nieuws!

Archieven