De gebruikerservaring van zakelijke applicaties is tegenwoordig vanzelfsprekend. Aanvankelijk was een goede gebruikerservaring lange tijd geen prioriteit. Met name op de raakvlakken tussen de front-end en de back-end. Door de ontwikkeling van mobiele applicaties voor bedrijven en organisaties is een passende user experience nu gewenst. Want met een mobiele applicatie leggen bedrijven op een krachtige manier verbinding met de eindgebruikers. Met het personeel, klanten en andere mobiele gebruikers. Daardoor is een goede gebruikerservaring van zakelijke applicaties tegenwoordig nogal wiedes.
Koppelen van applicaties
Ook wij zagen dit omdat we klanten wonnen op basis van de gebruikerservaring van onze applicaties. Informed Group is sterk in het koppelen van applicaties waar mensen heel prettig mee werken. Bijvoorbeeld het koppelen van Office 365, waar mensen prettig mee werken en bekend mee zijn, aan een wat strakker geregisseerde omgeving zoals Documentum. Die wat minder toegankelijk is voor eindgebruikers. We knopen deze twee werelden aan elkaar. Zodat je over de hele Enterprise een goede toegankelijkheid hebt naar je gehele archief.
Gebruikersonvriendelijk
Voor het ontwerpen van een gebruikersomgeving had je vroeger twee dagen UI training nodig voordat je wist waar je moest klikken. Ter illustratie: Wat maakt het uit dat je vijf klikken nodig hebt om een functie uit te voeren? Wat maakt het uit dat je op knoppen in een specifieke volgorde moet klikken? Zolang je de applicatie met meer functies dan de concurrent hebt gemaakt, had je een behoorlijk grote kans om de klant te winnen.
Verbeter de gebruikerservaring
De evolutie van websites volgde hetzelfde patroon. Wie herinnert zich de old school websites met frames die je kon verplaatsen? Of de flitsende gifs met de tekst ‘Under Construction’? JavaScript was bijna onbestaand en werd uitsluitend gebruikt voor slechte dingen. Zoals pop-ups. Uiterlijk was niet belangrijk. Het ging allemaal om de inhoud. Dingen begonnen te veranderen toen mensen zich realiseerden dat uiterlijk ertoe doet. De look en feel van de website werd belangrijker. Hiervoor werd JavaScript gebruikt om de gebruikerservaring te verbeteren.
Gebruikerservaring mobiele applicaties
De grootste evolutie in het belang van gebruikerservaring was de introductie van apps voor mobiele apparaten. Mensen zullen een app niet gebruiken als de gebruikerservaring slecht is. Ze kiezen gewoon een andere app die hetzelfde doet. Alleen nóg beter. Computers zijn uitgevonden om tijd en kosten te besparen. Zodat werkzaamheden versnelden. Het verbeteren van de gebruikerservaring helpt bedrijven om hun werk te optimaliseren. Te denken valt aan het toegankelijker maken van diensten en bijhorende processen voor personeels- en klantenbestanden. We moeten wel oppassen dat we niet de tegenovergestelde kant op gaan. Ik zie dat bedrijven software volledig kiezen op basis van de look en feel. Met als gevolg dat ze een paar maanden later die software wegdoen omdat functionaliteiten ontbraken. Of omdat er te veel bugs in zaten. Lijsten met vereisten worden genegeerd ten gunste van de look en feel van software.
Verwachtingsmanagement gebruikerservaring zakelijke applicatie
Om die reden maken onze consultants altijd mock-ups in de requirementsfase. Zoals voor de gemeente Amsterdam. Daarmee zorg je dat klanten krijgen wat ze willen en wensen. En wat niet. Met de bedoeling om zo de gebruikerservaring te optimaliseren. Ten eerste voldoen we zo aan verwachtingsmanagement. Vervolgens werken we agile. Zodat de eindgebruiker aan de slag kan met de applicatie en werkprocessen kan verbeteren. Maak User Experience daarom onderdeel van het wensenlijstje. Kijk langs alle toeters en bellen van een applicatie heen. Wat wil je echt dat het doet? Kijk wat het echt kan doen. Probeer misschien zelfs je eigen mock-ups te maken. Zodat het ons helpt om applicaties te maken die aan al uw behoeften voldoen. Waarmee u niet alleen de looks, maar ook de hersens krijgt.
id=”25940″][/contact-form-7]
Meer weten over gebruikerservaring zakelijke applicaties?