Laatste trends en nieuws over Informatie Management: AIIM Conferentie 2021

06-05-2021
AIIM Conferentie 2021

Deze klanten gingen je al voor

AIIM Conferentie 2021 ‘Galactical Digital Experience’

In de laatste week van april 2021 nam ik deel aan de jaarlijkse AIIM Conferentie. Door AIIM dit jaar omschreven als een ‘Galactical Digital Experience’. Wat moest ik verwachten van deze onvoorstelbaar grote ervaring van AIIM? Graag deel ik de meest opvallende en interessante onderwerpen die zijn besproken over Informatie Management. Over de laatste trends en technologieën en de digitale transformatie die wereldwijd plaatsvindt.

Association for Intelligent Information Management

Voor wie AIIM nog niet kent, AIIM is de Association for Intelligent Information Management. Het is een vakorganisatie voor gebruikers van Informatie Management. Gebruikers met een hoog musketiergehalte: één voor allen en allen voor één. We noemen het de AIIM Tribe.  Dit betekent dat het belangrijkste doel van dit lidmaatschap is om elkaar te helpen. Hierdoor bestaat de AIIM Conferentie voor een groot deel uit eindgebruikers die hun ervaringen delen. Normaal gesproken zonder Covid-19, een fysieke conferentie. Aangevuld met ronde-tafel sessies. Zodat gebruikers en leveranciers gezamenlijk onderwerpen op tafel leggen waarover vervolgens van gedachten wordt gewisseld.

Digitale editie AIIM Conferentie 2021

Dit jaar was het anders. Het werd een digitale editie van de AIIM Conferentie. Ondanks dat alles online was, wat was er opvallend en interessant? Opvallend was de rode draad: de transformatie van fysieke bedrijfsprocessen naar digitaal. Wie vroeger naar de VS vloog en buiten het vliegveld kwam, zag altijd een veelvoud van billboards. Reclameborden waarop schadeadvocaten hun diensten aanboden. Ook de TV reclames zijn doorspekt van juristen die hun diensten aanbieden. Voor het geval iets niet helemaal is zoals het beloofd is of zou moeten zijn. Wat als je in Nederland in een restaurant een vliegje in de thee ziet landen? Dan vraag je gewoon om een nieuw kopje thee. In de VS vragen ze om een advocaat. Dat zie je ook terug in hun kijk op informatie. Voor hen is Records Management al jarenlang #1. Met als gevolg dat dit een blokkade voor innovatie en digitale transformatie is.

Digitale transformatie nieuwe normaal

Door de COVID-19 pandemie was de wens naar innovatie en digitale transformatie geen vraag meer. Het werd een opdracht. Make it happen! Zo goed als het gaat, is bijna elke organisatie hard op weg dit nieuwe normaal te omarmen. Zo erg zelfs waardoor de digitale transformatie van bedrijfsprocessen een top prioriteit is. Uiteraard inclusief goede zorg voor de records.

Om dit te illustreren werd hierover een goed verhaal verteld door Ed McQuiston, de EVP & CCO van Hyland. Dit verhaal had als titel ‘Thriving in the Next Normal- Where Customers, Content and a Complete View Collide’.

Vertraagde digitale transformatie

Uiteraard zijn er nog genoeg verstokte records managers te vinden die vasthouden aan hun klassieke aanpak. In elke verandering zijn er laggards die als laatste de transitie maken. Niet raar wanneer je naar het wereldwijde beeld kijkt. De doorsnee organisaties uit de VS kun je namelijk niet rekenen tot de innovators of de early adopters. De massa valt toch in de early majority. Vooral wanneer het gaat om de digitale transformatie.

Low-Code en EIM Content Services

Hoe anders in Europa en zeker in Nederland. Hier is de digitale transformatie een lopende trein. Het gaat bij ons al veel verder dan alleen het digitaliseren van bedrijfsprocessen. In de Next Normal waaraan Ed McQuiston refereert krijgt low-code een prominente plek. Het gaat namelijk over low-code oplossingen die via Content Services de informatie uit EIM systemen aanbieden. In een compleet beeld. Al wel of niet in combinatie met andere enterprise databronnen. Het is een beeld met de juiste informatie voor de juiste gebruikers. Op het juiste moment dat snel kan worden aangepast naar de altijd veranderende omstandigheden. Low-Code en EIM Content Services. Beiden zijn onderdeel van het DNA van Informed Group. Echter bij veel ondernemingen nog lang niet altijd onderdeel van de trein die Digitale Transformatie heet.

AIIM Conferentie 2021 sprekers

Er is nog een keynote waar ik bijzonder van genoten heb. Dit was ‘How to Stop and Focus in a World of Change’. Door Erik Qualman over zijn laatste boek The Focus Project, The Not So Simple Art of Doing Less. Eigenlijk weten we allemaal wel dat we op ons best zijn als we maar één ding tegelijkertijd doen. Onderdeel van deze presentatie was ook een fragment dat op YouTube te vinden is: Social Media Revolution, Did You Know. Het geeft een andere kijk op de wereld waarin we leven en met daarin de kracht van informatie. Dat alleen al is reden om er voor te zorgen dat iedere organisatie haar informatiehuishouding op orde moet hebben.

Digital Disrupted

Ook interessant was de keynote van Tom Koulopoulos, voorzitter en oprichter van de Delphi Group. Een denktank uit Boston. Onder de titel ‘Digital Disrupted’ illustreerde hij de kracht van informatie zoals Amazon dit gebruikt. Voor velen een privacy nachtmerrie. Want je eigen gedrag op Amazon.com wordt verzameld en gebruikt voor een nieuwe dienst: Predictive Prime. Het gewone Prime geeft je als abonnee onder andere films en gratis levering van producten. De Predictive Prime innovatie doet dit op basis van jouw gedrag. Amazon bezorgt je al producten waarvan ze inschatten dat je ze wilt kopen. Niets illegaals want je hebt ze zelf toestemming gegeven om je gedrag op hun site te laten volgen. Voor menig gebruiker desondanks een enge gedachte. Toch zie ik ook voordelen. Hoe fijn zou het zijn als je van Amazon een pakketje krijgt voor de verjaardag van je vrouw? Een pakket met een gewenste inhoud. Hoe fijn.

AIIM21 onderwerpen

Er waren nog zo’n 70 andere presentaties waardoor er zeker voor iedereen kennis te vergaren was. Echte ‘rocket science’ is niet voorbij gekomen. Al moet gezegd worden dat de presentatie van Steve Radar van NASA een bijzonder inkijkje gaf in snelheid van innovatie. Onder de titel ‘Riding the G-Forces: how crowdsourcing platforms accelerate innovation in the midst of disruption’. De les die ik daaruit getrokken heb is: staar je niet alleen blind op je eigen discipline. Combineer jouw kennis met die uit andere niet gerelateerde domeinen. Om zo progressieve innovatie te realiseren. Al met al heb ik de komende weken genoeg stof om tot een nieuwe whitepaper te komen. Inclusief een mooie presentatie over de ontwikkelingen in ons vakgebied van Informatie Management

Was het een Galactical Digital Experience?

Na eerdere digitale conferenties van Microsoft en OpenText én wetende waar de kracht van de AIIM conferentie ligt, was ik niet hoopvol gestemd. Zou AIIM toch in staat zijn tot een dusdanige ervaring te komen dat ik volgend jaar met plezier de digitale versie boven de fysieke versie zou verkiezen? Die vraag is simpel te beantwoorden: Nee. Voor mij gaat in het geval van AIIM de fysieke beleving veruit boven de digitale versie. De waarde van deze conferentie ligt boven alles in wat er tussen en tijdens presentaties aan interactie plaatsvindt. Met vakgenoten van gedachten wisselen. Zonder afleiding van andere beeldschermen, je mail, je kinderen en een compleet andere tijdzone. Focus op één ding met echte mensen. I love it! Dat is wat ons verbindt op het gebied van Informatie Management tijdens de AIIM Conferentie.

id=”25940″][/contact-form-7]

Meer weten over Informatie Management?

Lees onze andere blogs

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen.

Accepteren Opslaan

Ontdek onze QSEH Star